2012/13 - semestr letni

Zapraszamy serdecznie na slajdowiska z różnych stron świata które organizujemy w (prawii turystyczne: we wtorek swoje slajdy pokazują MaluchTramp, w czwartek Koło PTTK nr 1SKPBoraz Styki, a w weekendy - Jarema.

Jeśli chcesz pokazać zdjęcia ze swojej wyprawy napisz do nas: slajdowiska(at)skg.uw.edu.pl

Rozkład jazdy

Opowieści z końca ziemi, czyli w krainie reniferów, bogów i ludzi

20.02.2013; Magdalena Skopek

13_20.02.2013_Skopek

W przekładzie nazwa półwyspu Jamał oznacza „koniec Ziemi". Na stałe mieszkają tam jedynie rdzenni mieszkańcy - Nieńcy. Półwysep jest słabo zaludniony, klimat surowy, a życie ludzkie bezpośrednio związane jest z reniferem, który jest nie tylko przyjacielem, ale też źródłem jedzenia i ubrań, środkiem transportu, a z jego skór buduje się czumy, czyli tundrowe domy. Żeby dotknąć tego zadziwjącego świata pokonałam wiele granic. Opowiem jak uczyłam się nienieckiej codzienności mieszkając w czumie wspaniałej rodziny Akatteto, jak powozi się zaprzęgiem reniferów, jak odwiedza się gości, jak tańczy dym w czumie, skąd według nieńców bierze się zorza polarna i jak smakuje mięso rena. Serdecznie zapraszam.

KAUKAZ: Jak mu sprostać?

27.02.2013; Ola Górecka

14_27.02.2013_Kaukaz

...26 godzin podróży bez bagażu, 36 godzin tułaczki rosyjskimi kolejami, 13 dni w Rosji, 8 dni na Ukrainie i zima w czasie lata.

Zapraszamy na wspomnienia z wyprawy na Elbrus, podczas której zrozumieliśmy potęgę przyrody, złamano w nas długo gnieżdżące się stereotypy oraz doświadczyliśmy zapomnianej już w Polsce atmosfery lat '70.

Byle czym do przodu - moja panamericana

6.03.2013; Adrian Krysztofiński

15_06.03.2013_Panamerica

20 miesięcy tułałem się po Ameryce Południowej. W tym czasie przejechałem starym rowerem z plecakiem na bagażniku 10000 km przez gorącą Brazylię i wietrzną Patagonie aż do Ushuaia. W drodze powrotnej na północ przyszło mi stopować w posezonowym mrozie, a mijały mnie 3 samochody dziennie. Zakupiłem w Chile chiński motor 150 cm3. Przejechałem nim nieodwiedzane zakamarki pustyni Atacama, altiplano jak i różne inne drogi jakie napotkałem zanim dotarłem do Wenezueli. W Amazonii z poznanymi ludźzmi kupujemy dwie łódki, którymi pływamy po Rio Napo. Podczas rzecznej przygody przeżywam pożar, podczas którego tracę większość majątku... Moje przygody opisane są również na www.panamericana.pl

Dhaulagiri – w cieniu Białej Góry

13.03.2013; Łukasz Supergan

16_13.03.2013_Himalaje

W XIX wieku była uważana za najwyższy szczyt świata. Sto lat później miała stać się pierwszym zdobytym ośmiotysięcznikiem, ustąpiła jednak miejsca Annapurnie. Dziś Dhaulagiri, Biała Góra, jest wyzwaniem dla himalaistów, a najbardziej wytrwałym turystom oferuje przepiękny, wymagający treking. Ci którzy zdecydują się go przejść, trafią do jednego z najbardziej niezwykłych miejsc w Nepalu.

Droga wokół Dhaulagiri wymaga obycia z trudnym terenem wysokogórskim oraz polegania wyłącznie na sobie. Początek wędrówki to kręta ścieżka prowadzącą przez wsie nepalskiego plemienia Magarów. Powyżej czeka nas kilkanaście dni samotnego marszu wśród fantastycznej himalajskiej scenerii, u stóp siódmej co do wysokości góry świata. A także zmaganie z wysokością, lawirowanie po lodowcu i przejście przez dwie przełęcze na wysokości powyżej 5 kilometrów.

Pokaz jest opowieścią o wędrówce wśród Wysokich Himalajów, przetrwaniu z dala od cywilizacji i niezwykłych ludziach żyjących u stóp Białej Góry.

Kamczatka

20.03.2013; Piotr Celiński17_20.03.2013_Kamczatka

Geograficznie to półwysep, ale dotrzeć tam można tylko wodą lub powietrzem. Kraina kontrastów. Tu gorące wulkany jeszcze w lipcu pokrywa gruba warstwa śniegu. Niedaleko od elektrowni geotermalnej niedźwiedzie polują na płynące w górę rzek łososie. Tak, jakby człowiek tu nigdy nie dotarł.

Pocztówki z Dzikiego Zachodu

03.04.2013; Marcin Kruczyk

18_03.04.2013_USA

Zapraszamy Państwa w podróż poprzez Parki Narodowe zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Podczas tej krótkiej wizyty na Dzikim Zachodzie odwiedzimy Misia Yogi w Yellowstone, będziemy podziwiać czerwone, skalne łuki parku Arches, rzucimy okiem wgłąb Wielkiego Kanionu, poznamy Shreka, przejedziemy się tramwajem w San Francisco i doświadczymy wielu innych atrakcji!

Mongolia - step po horyzont

10.04.2013; Magdalena Sypuła i Piotr Hoch

19_10.04.2013_Mongolia

Po kilku wyjazdach do wschodniej i południowej Azji postanowiliśmy zmienić kierunek naszej następnej podróży. Skusiła nas Mongolia - jej surowość i niedostępność, oraz obietnica poznania ludzi żyjących w niezmiennych warunkach od kilkuset lat. Czy Mongolia nas zachwyciła i czy przypomina inne kraje ze wschodu kontynentu? O tym opowiemy na naszym pokazie.

Z Dachu Świata do ostatniego miasta Jedwabnego Szlaku

17.04.2013; Jakub Czajkowski

20_17.04.2013_Azja

Niebosiężne szczyty Pamiru, zielone kirgiskie pastwiska i ginąca kultura Ujgurów. To właśnie skłoniło nas do podróży do Azji Centralnej. Przez ponad dwa miesiące pokonaliśmy legendarną Pamir Highway, wędrowaliśmy po "Niebiańskich górach" Tien-szan i gubiliśmy się w zaułkach ostatniego prawdziwego miasta Jedwabnego Szlaku - Kaszgaru. Po to, aby po raz kolejny poznać wszystkie smaki Azji.

Nie tylko PATAGONIA

24.04.2013; Ewa Janczarek i Marcin Zarzycki

21_24.04.2013_Patagonia1

"Nie tylko" to: Rio de Janeiro, Parati, Iguazu, Buenos Aires, Mendoza.

"Patagonia" ta bardziej znana: Perito Moreno, Cerro Torre, Fitz Roy, Puerto Natales, Torres del Paine, Ruta 40, i ta mniej uczęszczana: Cerro Castillo, Nahuel Huapi, Lago Argentino, Osorno, Carretera Austral.

A do tego dużo wiatru, czasem słońca, czasem deszczu, autostopu, tanga, wina i dobrego jedzenia.

To wszystko będzie można zobaczyć na naszym pokazie. A tymczasem kilka zdjęć na zachętę można obejrzeć tutaj.

Kajakiem w poprzek Bałtyku

22.05.2013; Agata i Piotr Wójcik

24_22.05.2013_kajakiem2

"You must be very brave or VERY, VERY stupid". Tak pewien sympatyczny, starszy dżentelmen spotkany w parku Djurgarden w Sztokholmie skomentował nasz zamiar przepłynięcia kajakami z tegoż  Sztokholmu do Turku - historycznej stolicy Finlandii za pomocą składanych kajaków, które na jego oczach montowaliśmy do kupy na wolnym kawałku trawnika. Fakt, kajaki miały ponad 30 lat i po naszych przeróbkach bynajmniej nie prezentowały się solidniej, ale byliśmy pewni, że dadzą radę - w końcu przez kilka miesięcy każdą wolną chwilę poświęcaliśmy na ich przystosowanie do morskiej podróży. Tylko czy aby to MY nie wymiękniemy pierwsi?

Serdecznie zapraszamy na naszą krótką relację z dość nietypowego "spływu" kajakowego - z udziałem fok, orłów bielików oraz gigantycznych ilości komarów, mrówek i promów pasażerskich.

NANGA DREAM

29.05.2013; Tomasz Mackiewicz

25_29.05.2013_Nanga

Historia wypraw-marzeń w niesamowitych obrazach i słowach. Tomasz Mackiewicz opowie o trzech próbach zimowego zdobycia Nanga Parbat - Nagiej Góry, Góry Królewskiej. Jeden z dwóch, oprócz K2, ośmiotysięczników nie zdobytych jeszcze zimą, stał się miłością, zdrową obsesją i wielką namiętnością dwóch szaleńczo rozważnych wspinaczy, włóczykijów, podróżników - Marka Klonowskiego i Tomka Mackiewicza.

Ich Nanga Dream, w który od trzech lat angażują swoje siły i środki własne, stał się inspiracją dla wielu do spełniania marzeń i realizowania choćby i najtrudniejszych zamierzeń mimo wszystko. W tym roku Czapkins, czyli Tomek, wspiął się samotnie najwyżej od 1996, kiedy to Polak - Zbigniew Trzmiel podczas wyprawy pod kierownictwem Andrzeja Zawady, zawrócił 300 m od szczytu.
Kontynuując dzieło Zawady - Klonowski i Mackiewicz zapisują kolejną piękną kartę zimowych wspinaczek Polaków w Himalajach.

ostatnie slajdy w sezonie:

Śladem szeptu amazońskiego potoku

5.06.2013; Stefan Czerniecki

26_5.06.2013_Wenezuela

Wyprawa eksploracyjna w trudno dostępny stan Amazonas na południu Wenezueli, niemal w całości pokryty lasami deszczowymi i poprzecinany gęstą siecią dopływów Orinoko. Od wielu lat niezwykle ściśle broniony przez wenezuelski reżim. Dzięki współpracy z lokalnymi przewodnikami indiańskimi po kilku dniach podróży łodzią w górę Orinoko, a następnie Rio Cunucunuma Czerniecki dotarł do skalnego tepui Cerro Duida, gigantycznego ostańca należącego do jednej z najstarszych formacji geologicznych na Ziemi, i wszedł na jego szczyt. Prawdopodobnie jako pierwszy Europejczyk od kilkunastu lat, od kiedy to teren ten jest regionem dziewiczym  z surowym zakazem wstępu białym."Śladem szeptu amazońskiego potoku" to nie tylko zapierająca dech w piersi przyroda, ale także zła sława działających tu karteli narkotykowych, przemytników złota i cyny, obozów kolumbijskiej partyzantki oraz czyhającej gdzieś w ciemnościach anakondy.

Po pokazie będzie możliwość kupienia w promocyjnej cenie książek "Cisza" oraz "Dalej do Buenos" z autografem autora.