Egzamin poprawkowy z zimówkowej zejściówki z zakresu topografii Beskidu Niskiego będzie miał miejsce 19 maja 2010, po wykładach.

Zakres wiedzy:

- położenie Beskidu Niskiego, jednostki sąsiadujące

- granice Beskidu Niskiego

- podział Beskidu Niskiego

- podstawowe obiekty topograficzne (wg poniżej tabeli)

rzeki

Kamienica Nawojowska, Osława, Osławica, Wisłok, Wisłoka, Jasiołka, Mochnaczka, Muszynka, Ropa, Biała, Mostysz

szczyty

Lackowa, Chełm, Magura Małastowska, Wątkowa, Mareszka, Kornuty, Rotunda, Kozie Żebro, Maślana Góra, Jaworzyna Konieczniańska, Żydowska Góra, Zimny Wierch, Baranie, Kamień nad Jaśliskami (Bieszczad), Piotruś, Cergowa, Jawornik, Kanasiówka (Baba), Tokarnia,

przełęcze

Dukielska, Łupkowska, Tylicka, Małastowska, Szklarska, Beskid nad Konieczną (Dujawa), Regetowska, Radoszycka, Wysowska

miejscowości

Krynica, Grybów, Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok, Zagórz, Lesko, Komańcza, Rzepedź, Jaśliska, Dukla, Krempna, Tylawa, Sękowa, Uście Gorlickie, Łosie, Izby, Tylicz, Konieczna, Gładyszów, Nowica, Hańczowa, Zdynia, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Nowy Żmigród

mapa konturowa Beskidu Niskiego:graniwka_Beskid_Niski

Egzaminy XXIX KPG

 

 

Historia Turystyki

Historia Beskidów

DrewBud

Architektura monumentalna

Szkiłądź Piotr

 

 

77%

15%

 

Brama Katarzyna

12,5%

16%

28%

10%

 

Lasota Joanna

52,5%

66%

53%

49%

 

Skompska Basia

60%

56%

69%

63%

 

Staroń Małgorzata

45%

60%

65%

18%

 

Marciniak-Mierzejewski Marcin

55%

47%

65%

78%

 

Witczak Małgorzata

40%

50%

74%

62%

 

Bruzda Marcin

47,5%

47%

37%

54%

 

Bijoś Karol

65%

69%

64%

40%

 

Zając Wojtek

67,5%

69%

86%

94%

 

Charycka Beata

65%

53%

 

75%

 

Chlebicka Grażyna

65%

50%

63%

53%

 

Krawczyk Ola

90%

66%

77%

89%

 

Marciniak-Mierzejewska Marta

45%

44%

47%

56%

 

Teperowska Magdalena

45%

38%

58%

 

 

Kuczera Małgorzata

57,5%

41%

59%

 

 

 

 

 

kiedy? 10-11 kwietnia 2010

cel: krajoznawczo-szkoleniowy

instruktorzy: Tomek Nakielski, Paweł Marciniak

miejsce: Pogórza: Strzyżowskie i Dynowskie wraz z przyległościami - na mapie oznaczony jest obszar, na któym poszukujemy ciekawych miejsc do zobaczenia. Poza oznaczony obszar można wyjechać tylko ze względów techniczno-organizacyjnych (lepsza droga, nośność mostu, atrakcyjniejsze miejsce noclegu itp.)

mapa zasięgu autokarówki

Tak jak ustaliliśmy na ostatnim spotkaniu, grupujemy się w zespoły 2-3 osobowe i przygotowujemy plan autokarówki obejmujący identyfikację miejsc atrakcyjnych, wstępne rozeznanie w możliwościach gastronomiczno-noclegowych, przejezdność dróg. Całość konfrontujemy z rozlokowaniem tych elementów w przestrzeni i w czasie, wg. tabelki. Przykładowy harmonogram wyjazdu autokarowego poniżej. Zaczynamy i kończymy w Rzeszowie.

 

Poz.

Odległość w km

Czas przejazdu

Godzina przyjazdu

Miejscowość

Obiekty do zwiedzania

Czas zwiedzania

Godzina odjazdu

1.

Rzeszów

7:00

2.

80

1h 30 min

8:30

Tarnów

Muzeum archidiecezjalne

1 h

9:30

3.

110

2h 15 min

11:45

Pacanów

muzeum Koziołka Matołka

45 min

13:00

4.

Drugie śniadanie

30 min

5.

100

2 h

15:00

Puławy

Kościół NMP

30 min

15:00

6.

Pałac Czartoryskich

1 h

7.

park

30 min

8.

20

30 min

15:30

Kobyłka

obiad

45 min

16:15

9

 

 

03.03. po egzaminach - konsultacje w sprawie tworzenia harmonogramu.

To niepowtarzalna okazja do wymiany informacjami na temat ciekawych miejsc, różnych spostrzeżeń natury technicznej czy logistycznej. Warto do tego czasu być już w temacie, a nawet mieć już przynajmniej częściowo przygotowany harmonogram. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie wasze pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości, tym bardziej, że

8.03 - poniedziałek -deadline na nadsyłanie harmonogramów.

Tylko przesłanie harmonogramu w terminie daje nam czas do przyjrzenia się im bliżej i wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. W kolejną środę,

10.03 - obowiązkowe spotkanie organizacyjne,

w czasie którego przyjrzymy się wspólnie wypracowanym propozycjom i spróbujemy ustalić jedną, wspólną, wiążącą wersję. Umożliwi nam to przejście do kolejnej fazy przygotowań wyjazdu, podział zadań i obowiązków itp.

22.03 - termin nadesłania wspólnej wersji harmonogramu

24.03 - obowiązkowe spotkanie organizacyjne

  • ustalenie ostatecznej listy uczestniczących kursantów
  • zatwierdzenie harmonogramu
  • rozdział fragmentów tras
  • rozdział tematów gawędy

6-13 lutego 2010

 

Miejsce: Beskid Niski

Grupa II. Prowadzący: Marta Cobel-Tokarska, Paweł Marciniak, gościnnie: Michał Bekey

Ostateczny skład grupy:

1. Bijoś Karol

2. Brzeziński Mikołaj

3. Chlebicka Grażyna

4. Cieślik Adam

5. Krawczyk Aleksandra

6. Łasica Michał

7. Mróz Monika

8. Skompska Barbara

9. Staroń Małgorzata

10. Teperowska Magdalena

11. Zając Wojciech

 


I.  zadania:

  1. dojazd - opcje dojazdu i powrotu koleją, koordynacja biletu grupowego, zapisy - Gosia Staroń
  2. dojazd do Owczar - Monika Mróz
  3. powrót z Sękowej - Ola Krawczyk
  4. ubezpieczenie - Basia Skompska
  5. jadłospis- Mikołaj Brzeziński, Karol Bijoś
  6. wspólny sprzęt kursówkowy - namioty - Wojtek Zając
  7. pozostały wspólny sprzęt kursówkowy - Adam Cieślik

 

II.  tematy gawędy przewodnickiej

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec obozu zimowego. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W  prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma.

  1. akcja osadnicza od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza (bez migracji wołoskich) - migracje ludów, kształtowanie się zrębów państwowości, akcja osadnicza: królewska, kościelna, rody kolonizujące, prawa osadnicze (polskie, niemieckie) - Karol Bijoś
  2. akcja osadnicza w czasach nowożytnych (od migracji wołoskich do kolonizacji józefińskiej) - migracje wołoskie - różne teorie, znaczenie polityczno-gospodarcze, pod zaborami - uprzemysłowienie, kolonizacja józefińska - Michał Łasica
  3. Łemkowie - jako grupa etnograficzna - jak się kształtowała, kultura ludowa: budownictwo, strój, zwyczaje, zajęcia - Ola Krawczyk
  4. Świadomość narodowa Łemków - co wpływało na jej kształtowanie się, koncepcje narodowościowe, jak wiązało się to z polityką - organizacje i działacze, Republika Komańczańska, Florynka - Gosia Staroń
  5. Zmierzch łemkowszczyzny - po 1945. UPA, wysiedlenia, Akcja Wisła - domniemane i prawdziwe przyczyny akcji, przebieg, znaczenie - Mikołaj Brzeziński
  6. Łemkowie dziś - stan świadomości odrębności, główne skupiska, kultura łemkowska dziś - organizacje, czasopisma, festiwale, muzea, izby regionalne i skanseny - Monika Mróz
  7. Wielka Wojna w Beskidzie - przebieg I wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Operacji Gorlickiej - przyczyny i uwarunkowania, dowódcy, przebieg akcji, znaczenie militarne i polityczne - Wojtek Zając
  8. Cmentarze wojenne - skąd idea, kto je organizował, projektanci, cechy charakterystyczne cmentarzy, późniejszy ich los - Grażyna Chlebicka
  9. Zagospodarowanie turystyczne Beskidu Niskiego - szlaki turystyczne i tematyczne, schroniska, baza noclegowa (w tym bazy i chatki studenckie), muzea, skanseny, izby regionalne, wyciągi narciarskie, sporty wodne itp. - Basia Skompska
  1. Wyznania łemkowszczyzny -  od prawosławia do grekokatolicyzmu. Unia Brzeska - przyczyny zawarcia, przygotowania, znaczenie unii. Konwersje - schizma tylawska, struktura wyznaniowa łemkowszczyzny - Adam Cieślik
  2. Prawosławie - Grekokatlicyzm - cechy, podobieństwa i różnice wyznań - Magda Teperowska

 


Tematy obowiązujące wszystkich:

  1. topografia Beskidu Niskiego (granice, jednostki sąsiadujące, ważne szczyty, rzeki, przełęcze, miejscowości, pasma - podział Beskidu Niskiego)
  2. sztuka cerkiewna - ikona i ikonostas
  3. budowa cerkwi - występujące na łemkowszczyźnie typy, cechy charakterystyczne, elementy konstrukcyjne
  4. Przyroda i ochrona przyrody - roślinność (piętrowość, gatunki dominujące), zwierzęta, wyjaśnić na przykładzie: endemit, relikt, dysjunkcja. Formy ochrony - rezerwaty, parki krajobrazowe i narodowe - na czym polegają, gdzie są? Kilka najciekawszych rezerwatów - gdzie leżą, co chronią.
  5. Rzemiosła łemkowszczyzny - ze szczególnym uwzględnieniem maziarstwa i wyrobu łyżek

 

III. miejscowości i ciekawe obiekty do omówienia

  1. Owczary - Karol Bijoś
  2. Bielanka - Adam Cieślik
  3. Łosie - Mikołaj Brzeziński
  4. Kunkowa - Monika Mróz
  5. Nowica - Gosia Staroń
  6. Kwiatoń - Michał Łasica
  7. Skwirtne - Magda Teperowska
  8. Gładyszów (cerkiew grekokatolicka i prawosławna) - Grażyna Chlebicka
  9. Przełęcz Małastowska (cmentarz wojenny) - Ola Krawczyk
  10. Sękowa - Basia Skompska
  11. Gładyszów  (cmentarz wojenny) - Wojtek Zając

 

Grupa 1.

Prowadzący

  • Karolina Nowicka (sob-niedz)
  • Tomek Weksej (od poniedziałku)
  • Asia Zakrzewska (od niedzieli)
  • Jędrek Ochremiak (od niedzieli)

Uczestnicy

1. Katarzyna Brama
2. Marcin Bruzda
3. Sebastian Durbacz
4. Małgorzata Kuczera
5. Marta Marciniak-Mierzejewska
6. Marcin Marciniak-Mierzejewski
7. Piotr Szkiłądź
8. Zofia Szymańska 
9. Małgorzata Witczak
10. Michał Pluta

Zadania

  • dojazd - opcje dojazdu do Mochnaczki Niżnej, powrotu z Sękowej - wykup biletów, ew. załatwienie busa, w porozumieniu z grupą 2. - Marcin MM
  • ubezpieczenie - Piotr Szkiłądź
  • jadłospis - Marcin Bruzda
  • wspólny sprzęt kursówkowy - Kasia Brama

Tematy gawędy przewodnickiej

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec kursówki. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W  prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma.

  • akcja osadnicza od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza (bez migracji wołoskich) - migracje ludów, kształtowanie się zrębów państwowości, akcja osadnicza: królewska, kościelna, rody kolonizujące, prawa osadnicze (polskie, niemieckie) - Michał Pluta
  • akcja osadnicza w czasach nowożytnych (od migracji wołoskich do kolonizacji józefińskiej) - migracje wołoskie - różne teorie, znaczenie polityczno-gospodarcze, pod zaborami - uprzemysłowienie, kolonizacja józefińska - Marcin MM
  • Łemkowie - jako grupa etnograficzna - jak się kształtowała, kultura ludowa: budownictwo, strój, zwyczaje, zajęcia - Marcin Bruzda
  • Świadomość narodowa Łemków - co wpływało na jej kształtowanie się, koncepcje narodowościowe, jak wiązało się to z polityką - organizacje i działacze, Republika Komańczańska, Florynka - Sebastian Durbacz
  • Zmierzch łemkowszczyzny - po 1945. UPA, wysiedlenia, Akcja Wisła - domniemane i prawdziwe przyczyny akcji, przebieg, znaczenie. - Piotrek Szkiłądź
  • Łemkowie dziś - stan świadomości odrębności, główne skupiska, kultura łemkowska dziś - organizacje, czasopisma, festiwale, muzea, izby regionalne i skanseny. - Sebastian Durbacz
  • Wielka Wojna w Beskidzie - przebieg I wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Operacji Gorlickiej - przyczyny i uwarunkowania, dowódcy, przebieg akcji, znaczenie militarne i polityczne - Gosia Witczak
  • Cmentarze wojenne - skąd idea, kto je organizował, projektanci, cechy charakterystyczne cmentarzy, późniejszy ich los - Marta MM
  • Zagospodarowanie turystyczne Beskidu Niskiego - szlaki turystyczne i tematyczne, schroniska, baza noclegowa (w tym bazy i chatki studenckie), muzea, skanseny, izby regionalne, wyciągi narciarskie, sporty wodne itp. - Gosia Kuczera
  • Przyroda i ochrona przyrody - roślinność (piętrowość, gatunki dominujące), zwierzęta, wyjaśnić na przykładzie: endemit, relikt, dysjunkcja. Formy ochrony - rezerwaty, parki krajobrazowe i narodowe - na czym polegają, gdzie są? Kilka najciekawszych rezerwatów - gdzie leżą, co chronią - Kasia Brama
  • Wyznania łemkowszczyzny -  od prawosławia do grekokatolicyzmu. Unia Brzeska - przyczyny zawarcia, przygotowania, znaczenie unii. Konwersje - schizma tylawska, struktura wyznaniowa łemkowszczyzny. - Zosia Szymańska
  • Prawosławie - Grekokatlicyzm - cechy, podobieństwa i różnice wyznań - Zosia Szymańska
  • Rzemiosła łemkowszczyzny - ze szczególnym uwzględnieniem maziarstwa i wyrobu łyżek - Piotrek Szkiłądź

Obiekty do oprowadzenia

Zadaniem będzie oprowadzić grupę po zadanym obiekcie. Zasady identyczne jak w przypadku tematów gawędy przewodnickiej.

  • Mochnaczka Niżna (cerkiew) - Zosia Szymańska
  • Piorunka (cerkiew) - Marcin Bruzda
  • Polany (cerkiew) - Marta MM
  • Śnietnica (cerkiew) - Marcin MM
  • Nowica (cerkiew p.w. św. Paraskewy) - Piotr Szkiłądź
  • Nowica (cerkiew p.w. św. Michała Archanioła) - Kasia Brama
  • Uście Gorlickie (cerkiew) - Gosia Kuczera
  • przeł. Małastowska (cmentarz nr 60) - Michał Pluta
  • Magura Małastowska (cmentarz nr 58) - Gosia Witczak
  • Magura Małastwowska (cmentarz nr 59) - Gosia Witczak
  • Sękowa (kościół) - Sebastian Durbacz

Tematy obowiązujące wszystkich

  • topografia Beskidu Niskiego (granice, jednostki sąsiadujące, ważne szczyty, rzeki, przełęcze, miejscowości, pasma - podział Beskidu Niskiego)
  • sztuka cerkiewna - ikona i ikonostas
  • budowa cerkwi - występujące na łemkowszczyźnie typy, cechy charakterystyczne, elementy konstrukcyjne

Dodatkowa kursówka dojdzie do skutku w zapowiadanym terminie. Prowadzącym będzie prawdopodobnie Paweł Marciniak i zrealizuje "kursówkowy standard" - odwiedzimy zatem zachodnią część Beskidu Niskiego. Kursówka jest doskonałą okazją do:

  • zmierzenia się z zimą (mam nadzieję) przed zimówką - jeśli ktoś nie był jeszcze na zimowym wyjeździe wędrowno - namiotowym to warto zobaczyć "o co kaman" na krótkim wyjeździe weekendowym, by wiedzieć jak lepiej przygotować się do obozu zimowego.
  • dalszego podszkolenia się
  • uzupełnienia brakującej puli kursówek, jeśli komuś brakuje
  • przy okazji do miłego spędzenia czasu

Na kursówce obowiązuje limit 10 miejsc, rozpoczynam więc przyjmowanie zapisów (mailowo lub telefonicznie).

Pierwsze obowiązkowe spotkanie informacyjne odbędzie się 6 stycznia 2010 po wykładzie. Obecność obowiązkowa, koniecznie też przynieście od razu 60zł na bilet. Obecność na I spotkaniu i wpłata to podstawa uczestnictwa. Gdyby ktoś z ważnych powodów nie mógł przyjść - proszę o wcześniejszy kontakt ze mną.

pawel.marciniak (at) skg.uw.edu.pl

502 852 445