Prowadzący: Paweł Marciniak
Lista uczestników:
1. Skompska Basia
2. Bogdanowicz Joanna
3. Boganowicz Albert
4. Brzeziński Mikołaj
5. Lasota Joanna
6. Marciniak-Mierzejewska Marta
7. Marciniak-Mierzejewski Marcin
8. Cieślik Adam
9. Szymańska Zosia
10.Wojtaszewska Maria
11. Maciek Weksej
I. zadania:
a) transport - dojazd do m. Mrzygłód, powrót z miejscowości:Witryłów, Łodzina, Dobra Szlachecka do Warszawy - Joanna Bogdanowicz, opcje połączeń, rezerwacje i bilety
b) ubezpieczenie - Brzeziński Mikołaj
c) jadłospis - Marysia Wojtaszewska
d) sprzęt (namioty, garnki, apteczka) - Zosia Szymańska
I. tematy gawędy przewodnickiej
Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec kursówki. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma
a) Kształtowanie się ukraińskiej świadomości narodowej (ze szczególnym naciskiem na aspekty związane z regionem - działacze, organizacje, akcje) - Michał Brzeziński
b) Konflikt polsko-ukraiński w okresie międzywojennym (przyczyny, przebieg, skutki) - Marcin Mierzejewski
c) Po 1945. OUN, działalność UPA, wymiany ludności i przesiedlenia, w tym akcja Wisła, co się stało w m. Pawłokoma, powojenne zmiany granic państwowych - Asia Lasota
d) Etnografia (grupy etnograficzne - Bojkowie/Dolinianie/Górale Ruscy, zajęcia, obrzędy, stroje, budownictwo)- Marta Marciniak
e) Grekokatolicyzm - jak powstał, czym się różni od prawosławia i rzymskiego katolicyzmu, dzieje kościoła greckokatolickiego w zarysie - Albert Bogdanowicz
f) Sztuka cerkiewna - budowa cerkwi, typy, rozwiązania konstrukcyjne - Marysia Wojtaszewska
g) Ikony i ich twórcy - ośrodki tworzenia ikon, cechy ikon, co przedstawiają, symbolika, ikonostas, znane warsztaty z regionu - warsztat Rybotycki, Bogdańscy - Maciek Weksej
h) Linia Mołotowa. Kto budował, gdzie? Jakie przeznaczenie? Jaką odegrały rolę? - Asia Bogdanowicz
II. miejscowości + zabytki
Należy zaprezentować historię miejscowości i oprowadzić po znajdującej się w nim cerkwi. Należy także załatwić wejście do obiektu (jeszcze przed wyjazdem należy sprawdzić dostępność - godziny otwarcia, gdzie są klucze, wymagana zgoda itp.)
a) Tyrawa Solna, Mrzyglód - Basia Skompska
b) Ulucz - Zosia Szymańska
c) Łodzina - Adam Cieślik
III. wiedza topograficzna
a) Góry Sanocko-Turczańskie, Pogórze Przemyskie, Pogórze Dynowskie - granice, sąsiadujące jednostki geograficzne.
b) Miejscowości: Sanok, Lesko, Zagórz, Ustrzyki Dolne, Bircza, Ulucz, Dobra Szlachecka, Dynów, Brzozów, Dydnia
c) Rzeki: San, Wiar, Strwiąż
d) Pasmo Chwaniowa, Góry Słone, Żuków, Kamienna Laworta, Kopystańka
IV. wiedza topograficzna
a) Góry Sanocko-Turczańskie, Pogórze Przemyskie, Pogórze Dynowskie - granice, sąsiadujące jednostki geograficzne.
b) Miejscowości: Sanok, Lesko, Zagórz, Ustrzyki Dolne, Bircza, Ulucz, Dobra Szlachecka, Dynów, Brzozów, Dydnia
c) Rzeki: San, Wiar, Strwiąż
d) Pasmo Chwaniowa, Góry Słone, Żuków, Kamienna Laworta, Kopystańka
V. Co bezwzględnie każdy posiadać musi:
- kompas
- mapę w skali 1:50 000 lub ogólniejszej, obejmującą Sanok na południu, na zachodzie - Brzozów, na wschodzie - szosę Sanok-Bircza, na północy - Dynów
- świeczka, zapałki
- notes, długopis
- latarkę, baterie zapasowe
kontakt do prowadzącego:
Paweł Marciniak, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 502 852 445
wątek dyskusyjny: tutaj