Po siedmiu latach przerwy nasz klub wznowił szkolenia wysokogórskie - oto kontekst wyjazdu. Trzytygodniowa wyprawa w Alpy była dla kursantów Sekcji Wysokogórskiej SKG, podobnie jak przejście letnie, finałem kursu. Jednak nazwanie tego przejścia "letnim", było by dla Alp krzywdzące, wszak One w ciągu trzech tygodni potrafią zaoferować wszystkie pory roku. Dlatego też opowiem o przejściu alpejskim.

 

Regulamin Sekcji Wysokogórskiej Studenckiego Klubu Górskiego

obowiązujący od 1 lipca 2013 r.

 

§ 1

Sekcja Wysokogórska

 

  1. Sekcja Wysokogórska - zwana dalej Sekcją, jest częścią Studenckiego Klubu Górskiego - zwanego dalej SKG, powołaną przez Walne Zgromadzenie SKG w 2002 roku.

 

§ 2

Cele

 

  1. Do głównych zadań Sekcji należą:

    1. Realizacja statutu w kwestiach związanych z alpinizmem.

    2. Uświadamianie zagrożeń i promocja bezpieczeństwa podczas poruszania się w górach wysokich.

    3. Podnoszenie kwalifikacji i umiejętności klubowiczów.

 

§ 3

Członkostwo

 

  1. Członkiem Sekcji może być każdy członek SKG, który wyrazi taką chęć.

  2. Za członkostwo w Sekcji nie są pobierane żadne opłaty. Należy jednak uiścić wpisowe i regularnie opłacać składki SKG.

 

§ 4

Kierownik Sekcji Wysokogórskiej

 

  1. Zarząd SKG może powołać kierownika Sekcji. Kierownik Sekcji odpowiada bezpośrednio przed zarządem i może być przez niego odwołany. 

  1. Do zadań Kierownika należy zarządzanie Sekcją i jej rozwój, oraz przedstawienie na Walnym zebraniu członków SKG sprawozdania z działalności Sekcji.

  2. Sprawozdanie z działalności Sekcji należy upublicznić do wiadomości klubowiczów minimum 14 dni przed Walnym zebraniem członków SKG. Okresem sprawozdawczym jest dwanaście miesięcy działalności, od 1 października danego roku, do 31 września roku następnego.

 

§ 5

Wyjazdy

 

  1. Wyjazdy Sekcji są wyjazdami SKG.

 

  1. Wyjazdy Sekcji Wysokogórskiej SKG mogą zaliczać się do następujących kategorii:

    1. Wyjazdy trekkingowe w góry wysokie obejmujące trasy niezagrożone lawinami śnieżnymi i nie zawierające elementów turystyki lodowcowej (trudności w skali alpejskiej max. PD).

      1. Wymagania względem prowadzącego: przewodnik SKG.

      2. Uczestnicy: bez ograniczeń, max. 10 osób na przewodnika.

    2. Wyjazdy trekkingowe w góry wysokie obejmujące trasy zagrożone lawinami śnieżnymi lub zawierające elementy turystyki lodowcowej (trudności w skali alpejskiej max. PD).

      1. Wymagania względem prowadzącego: przewodnik SKG, ukończony zimowy kurs turystyki wysokogórskiej (ew. kurs lawinowy w przypadku gór nielodowcowych).

      2. Uczestnicy: przynajmniej połowa uczestników musi mieć ukończony zimowy kurs turystyki wysokogórskiej lub kurs lawinowy w przypadku gór nielodowcowych, w przypadku turystyki lodowcowej ponad połowa członków każdego zespołu linowego musi mieć ukończony kurs zimowy turystyki wysokogórskiej. Max. 10 osób na przewodnika.

    3. Wyjazdy wspinaczkowe skałkowe.

      1. Wymagania względem prowadzącego: ukończony kurs wspinaczki w skałkach.

      2. Uczestnicy: przynajmniej jedna osoba na każde dwie osoby bez doświadczenia wspinaczkowego musi mieć ukończony kurs wspinaczki w skałkach.

      3. Osoby, które nie ukończyły kursów wspinaczkowych mogą się wspinać tylko z górną asekuracją.

      4. Osoby bez doświadczenia mogą asekurować tylko z zastosowaniem górnej asekuracji pod nadzorem osoby mającej ukończony kurs wspinaczkowy.

      5. Osoby mające ukończony kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, mogą się wspinać także z dolną asekuracją, ale wyłącznie po drogach ubezpieczonych; osób tych nie obejmują ograniczenia dotyczące asekuracji innych uczestników.

      6. Osoby, które ukończyły kurs wspinaczki w skałkach mogą się wspinać i asekurować bez ograniczeń.

    4. Wyjazdy wspinaczkowe wysokogórskie letnie.

      1. Wymagania względem prowadzącego: ukończony kurs taternicki (letni).

      2. Uczestnicy: przynajmniej jedna osoba w każdym zespole linowym musi mieć ukończony kurs taternicki (letni), zaś pozostali członkowie zespołów muszą mieć ukończony kurs wspinaczki w skałkach oraz posiadać dopuszczenie do kursu taternickiego.

    5. Wyjazdy wspinaczkowe wysokogórskie zimowe.

      1. Wymagania względem prowadzącego: ukończony zimowy kurs wspinaczkowy (tzw. taternicki zimowy).

      2. Uczestnicy: przynajmniej jedna osoba w każdym zespole linowym musi mieć ukończony zimowy kurs wspinaczkowy (tzw. taternicki zimowy), zaś pozostali członkowie zespołów kurs taternicki (letni).

 

  1. Wyjazdy można podzielić na otwarte i zamknięte. W obu przypadkach organizator może postawić uczestnikom dodatkowe wymagania odnośnie ukończonych kursów i posiadanego doświadczenia.

    1. Wyjazdy otwarte służą promocji Studenckiego Klubu Górskiego i jego Sekcji Wysokogórskiej oraz nabywaniu podstawowych umiejętności niezbędnych w eksploracji gór wysokich. Do tej kategorii mogą zaliczać się jedynie wyjazdy trekkingowe oraz skałkowe.

    2. Wyjazdy zamknięte są skierowane do członków SKG i imiennie zaproszonych osób spoza klubu, posiadających niezbędną wiedzę i doświadczenie górskie. Do tej kategorii mogą zaliczać się wszystkie typy wyjazdów Sekcji Wysokogórskiej.

 

  1. Każdy wyjazd zgłoszony i zaakceptowany przez wiceprezesa ds. turystycznych jest podstawą do ubiegania się o członkostwo w SKG.

 

 

 

Regulamin napisał i opracował Michał Pluta, § 5 przygotował Tomasz Wolszczak.

 

Pierwszy kurs Sekcji Wysokogórskiej ruszył jesienią 2002 r. z inicjatywy taternika i działacza klubu Pawła Winiszewskiego. Wzieły w nim udział zaledwie cztery osoby! Od tamtego czasu nasze kursy ukończyło kilkaset osób, a my odbyliśmy wiele wspólnych wyjazdów. Nasze szkolenia oparte są o program opracowany przez Polski Związku Alpinizmu. Współpracujemy ze świetnymi instruktorami, a na czas szkolenia oferujemy naszym kursantom najlepszy sprzęt. Absolwenci naszego Zimowego Kursu Turystyki Wysokogórskiej regularnie jeżdżą na wyprawy w góry wysokie i mogą pochwalić się wejściami na takie szczyty jak: Mont Blanc, Elbrus, Kilimandżaro i Aconcagua (żeby wymienić tylko te, które zaliczane są do Korony Ziemi).

Plan zajęć 2010 - wkrótce

Plan zajęć 2009

Oto nasz ramowy plan działania na 2009 rok. Na pewno nie wyczerpujący:)

  • 6 stycznia - otwarty wykład sprzętowy więcej >>
  • 24-25 stycznia - kursówko-zajawka: krótki wyjazd w Tatry na rozchodzenie więcej >>
  • od 31 stycznia - kolejne terminy Szkolenia zimowego (dokładne informacje u organizatora, Pawła Winiszewskiego)
  • luty 2008 - tatrzański wypad skiturowy
  • maj - weekend na bunkrach w Janówku
  • druga połowa czerwca - wyjazd ekipy alpejskiej w Tatry Słowackie
  • 15 sierpnia - tradycyjny, pokursowy wyjazd w Alpy więcej >>

Jeżeli macie jakiś ciekawy pomysł powiązany w jakikolwiek sposób z tematyką tatrzańską, alpejską, narciarską czy wspinaczkową, dajcie znać - być może jest nam po drodze...

sekcja(at)skg.uw.edu.pl

Każdy z uczestników powinien zatroszczyć się we własnym zakresie o:

  1. buty górskie za kostkę (nie muszą być dostosowane do raków automatycznych/półautomatycznych),
  2. kurtka od wiatru i śniegu,
  3. spodnie od wiatru i śniegu,
  4. stuputy - ochraniacze zabezpieczające przed nasypywaniem się śniegu do butów,
  5. dużo ciepłych skarpet z wełny lub innego materiału dobrze izolującego i słabo nasiąkającego wodą (absolutnie nie z bawełny),
  6. spodnie z polara,
  7. polar lub softshell (cienki i gruby),
  8. rękawice zewnętrzne x 2 (jedne nieprzemakalne),
  9. rękawiczki wewnętrzne x 2,
  10. czapka / kominiarka,
  11. sandały lub lekkie obuwie do chodzenia po schronisku,
  12. plecak ok. 35 - 50 l - do transportowania sprzętu (raków, kasku, uprzęży), prowiantu itp. (w ostateczności można chodzić z dużym plecakiem, ale jest to dość niewygodne, natomiast plecak poniżej 30 l będzie za mały),
  13. śpiwór - w schronisku jest ciepło, wystarczy więc cienki śpiwór,
  14. notes i długopis,
  15. czołówka i baterie zapasowe,
  16. własne lekarstwa,
  17. termos,
  18. kubek, menażka lub miska, sztućce,
  19. rzeczy do mycia,
  20. dokumenty: dowód osobisty, legitymacja PTTK (jeżeli masz, daje ona zniżki na noclegi w schronisku).

Mogą się przydać: 

  • okulary przeciwsłoneczne/lodowcowe lub gogle,
  • kijki teleskopowe,
  • apart fotograficzny,
  • krem ochronny do ust,
  • krem przeciwsłoneczny.

Dla żądnych przygód będzie możliwość przenocowania w jamie śnieżnej. Chętni na taki nocleg powinni zabrać również: 

  • bardzo ciepły śpiwór,
  • grubą karimatę lub matę samopompującą.

PS. Uprząż, raki, czekan, kask itp. będą zapewione przez instruktora. Jeśli posiadasz swoje, możesz je wziać, żeby wypróbować w boju ;)

Martamarta.jpg

Agataagata.jpg

Wojtekwojtek.jpg